خوش آمدید

هر روز دقایقی با امام زمان -روز دوم و سوم

موضوعات : مسابقات فرهنگی

روز دوم و سوم :

پنج شنبه 99/01/14 ( هشتم شعبان )

و جمعه99/01/15 ( نهم شعبان )

برای مشاهده جزئیات اینجا کلیک کنید


روز دوم : پنج شنبه99/1/14(هشتم شعبان)

روز سوم : جمعه 99/1/15(نهم شعبان)

پیامبر اسلام(ص) :

هر کس در روز جمعه هزار بار بر من صلوات بفرستد، فرشتگان همواره برای او آمرزش می طلبند.

جامع احادیث شیعه، ج ۶، ص۱۸۷

((میثاق‌نامه حضور من در این مسابقه ((
هر روز به اندازه ارادتی که به امام زمان (عج) دارم صلوات می فرستم...
💫💫💫💫💫💫💫💫
))
حرف کودکانه((
حرف من با امام زمانم:
امام عزیزم بهت قول میدم هر روز به اندازه‌ای که بتونم برای سلامتیت صلوات بفرستم....

*********************************************************************
((موضوع نقاشی))
"ویژه کودکان 4 تا 12 سال "

فرزند عزیزم به کمک والدین خود ....
روز دوم: می توانید یک کودک روی سجاده در حال دعا کردن برای ظهور حضرت مهدی (عج) بکشید

روزسوم : هر چیزی که به ذهنتان با موضوع نیمه شعبان و امام زمان رسید با کمک والدین خود بکشید (موضوع آزاد)

*********************************************************************
 ((مطلب کوتاه))
"ویژه نوجوانان تا بزرگسالان 12 سال به بالا"
هر روز دقایقی با امام زمان (عج)

به قلمحجت الاسلام و المسلمین زاهددوست امام جمعه بخش دلوار


"بسم الله الرحمن الرحيم"

بنا را بر این گذاشتیم تا در آستانه ۱۵ شعبان المعظم به ياد و نام حضرت مباحثي مطرح شود و دقايقي ذهن و دل خود را به سمت آن حضرت معطوف نماییم..

ان شاءالله به مرور برخی از ويژگي‌ها و خصوصيات امام زمان (عج) و برخی از وظايف و تكاليفي كه ما در قبال آن حضرت بر عهده داريم را بيان می كنيم، هر چند بیان مطالب راجع به دریای وجود مقدس حضرت ولي عصر(عج) کار آسانی نیست.

به امید اینکه این مباحث و مطالب ما را كم كم دردمند و مضطر به او كند چرا كه این دردمندی كليد فرج و گشايش هست.

يكي از ويژگي‌هاي آن حضرت که ویژگی سایر امامان معصوم علیهم السلام نیز است "زنده و حي بودن" است. امام و حجت خدا بايد زنده باشد. 

به عقيده‌ي ما یکی از خصوصیاتی امام زمان و حجت هر عصري بايد داشته باشد و يكي از تفاوت‌هاي ديدگاه مكتب اهلبيت با بقيه‌ي اديان و مذاهب همین "زنده و حی بودن" است. 
تمام اديان ابراهيمي و مذاهب همه مسأله‌ي منجي و موعود آخر الزمان را قبول دارند. اين يكي از عقايد مشترك بين همه‌ي اديان و مذاهب است.
در يكي از سلام‌هايي كه به امام مهدي(ع) مي‌دهيم اينطور است كه: «السلام علي مهدي الامم» سلام بر آن كسي كه مهدي است و در همه‌ي امت‌ها شناخته شده است. براي همه‌ي امت‌ها است. منتهي در عين حال كه همه به منجي عقيده دارند، كه عدالت را در آخرالزمان گسترش مي‌دهد و نجاتي براي بشريت از ظلم است، ولي يك تفاوت‌هايي بين ديدگاه ما و ديگران هست كه اين تفاوت‌ها بسيار قابل توجه است. 

یکی از آن تفاوت ها ، اين هست كه اديان و مذاهب ديگر غير از مكتب اهل بيت شيعه مي‌گويند: موعود در آينده، در آخر الزمان متولد مي‌شود. هنوز متولد نشده است. ولي ما طبق عقايدي كه داريم مي‌گوييم: موعود زنده است. حي است، و در بين ما زندگي و تردد مي‌كند. 

امام صادق(ع) فرمود: «صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ يَتَرَدَّدُ بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ فُرُشَهُمْ» (بحارالانوار/ج52/ص154) بين شما حركت مي‌كند، در بازارهاي شما مي‌آيد. روي فرش‌هاي شما گام برمي‌دارد. 

قطعا دیدگاهی که قائل است موعود زنده است و در بين ما دارد زندگي مي‌كند با غم ما غمناك مي‌شود. با شادي‌هاي شيعيانش شاد مي‌شود. پدر مهرباني كه از فرزندانش دور نيست اين خيلي فرق مي‌كند با آن دیدگاهی كه مي‌گويد: موعود رهبري است كه بعداً خواهد آمد. 

يار نزديك‌تر از من به من است 

اين عجب‌تر كه من از وي دورم

او خيلي نزديك است. منتهي گاهي مواقع ما حجاب داريم، از او دور مي‌شود.
پروفسور كوربن كه يك عالم دانشمند فرانسوي بود و در آخر هم شيعه شد در يك سخنراني يك تعبير بلندي كرد كه تنها مكتبي كه همواره رابطه‌ي آسمان و زمين را برقرار مي‌داند مكتب اهلبيت است. که هميشه اين رابطه برقرار است.و واقعاً هم اين تعبير جزء معارف ما است.

در دعاي ندبه مي‌گوييم، «اين سبب المتصل بين الارض و السماء» آن رابط بين آسمان و زمين هميشه برقرار است.. ديدگاهي که ما شيعيان نسبت به امام زمان(ع) داريم، حضرت را خيلي ملموس و عيني در بين خودمان مي‌دانيم، آنچنان که هر روز صبح با سلام و عهد بستن با حضرت شروع مي‌کنيم که «اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً» (دعای عهد)

دلايل عقلي و نقلي حی و زنده بودن حجت خدا :

اولين دليل اين است که ما امام را حجت الله، خليفة الله و انسان کامل مي‌دانيم. نه صرفاً يک رهبر سياسي و حاکم بر جهان . و او کسي است که عبد مطلق خداست و حق بندگي خدا را به جاي مي‌آورد. هدف آفرينش خدا را او تأمين مي‌کند. خدا عالم دنيا را آفريد تا بندگي او، صورت بگیرد..«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» (ذاريات/56) و آن كسي كه بندگي كامل خدا را مي‌كند، انسان كامل است. خليفة الله است.

امام و حجت خدا كامل‌ترين بندگي را مي‌كند. پس هدف آفرينش اوست و در رأس همه او هست كه بندگي خدا را برجاي مي‌آورد. پس بنابراين اگر خدا به اين عالم عنايتي مي‌كند به واسطه‌ي اين هست كه او در اين عالم وجود دارد که «بيمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت الارض و السماء» ( دعاي عديله)یعنی اگر حجت خدا و خليفه‌ي خدا در اين دنيا نبود، آفرينش اين دنيا ديگر لغو است. چون آن هدف آفرینش خدا را او تامین می کند. بنابراين اگر عنايتي به اين عالم مي‌شود به يمن او است. 

امام سجاد(ع) فرمود: «بِنَا يُنَزِّلُ الْغَيْثَ» (بحارالانوار/ج23/ص5) به واسطه‌ي ما بود كه خدا باران را فرستاد. «وَ بِنَا يَنْشُرُ الرَّحْمَة» رحمت را نشر داد «وَ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْض‏» و بركات زمين را خارج كرد. 
پس بنابراين يك دليل بر اينكه ما مي‌گوييم: حجت خدا و امام عصر(ع) زنده است، اين است كه او انسان كاملي است كه عبوديت و بندگي را كه هدف آفرينش است محقق مي‌كند.

دليل دوم اينكه خداوند متعال فيضش را كه به اين عالم مي‌دهد از طريق اسباب مي‌دهد. «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏» (كافي/ج1/ص183) خدا كار را با اسباب مي‌كند.
يعني فيضي اگر به اين عالم مي‌رساند اول به آن كسي مي‌رسد كه در وجود از همه كاملتر است و او به مرتبه‌ي پايين مي‌دهد. 
يك نظام اسباب و مسببي و علت و معلولي برقرار هست. طبيعتاً فيض خداوند متعال، اعم از( حيات ، موت ، رزق ، علم ، هدايت ، شفا ) ، اول به آن كاملترين وجود مي‌رسد و كاملترين وجود در اين عالم ،انسان كامل و خليفة الله است. قطعاً او بي‌ واسطه از خود خداوند متعال مي‌گيرد و بعد ديگر او اين فيض و رحمت را تقسيم مي‌كند.

دلیل سوم قرآنی است سوره قدر را كه در روايات ما گفته شده سيد دين شما است.، سوره‌اي است كه مي‌شود با آن اثبات كرد حجت خدا زنده است . سوره‌ي ولايت است. در اين سوره می فرماید «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» (قدر/4) تمام ملائكه و روح كه اعظم ملائكه هست، در شب قدر پايين مي‌آيند. اولاً از اين آيه برمي‌آيد كه شب قدر هر سال هست و استمرار دارد. 
در روايات هم هست «بل هي علي يوم القيامة» شب قدر تا روز قيامت هست. 
ثانياً مهم اين است كه اين تعداد ملائكه آن هم با آن مأموريتشان كه مقدرات هركسي را مي‌آورند «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» هرچيزي را مي‌آورند. هر چيزي را عرضه مي‌كنند، ملائكه بر چه كسي وارد مي‌شوند؟ ملائكه موجودات مادي نيستند كه روي زمين بيايند.مگر هر فاسق و فاجري مي‌تواند، ملائكه مثل جبرئيل و ميكائيل و اينها بر او نازل شوند؟ 
اين نشان مي‌دهد كه حجت خدا زنده است.

آثار حيّ و حاضر ديدن حجت خدا:

يكي از آثار كه طبيعتاً به ذهن هركسي مي‌آيد این است که وقتي ما بدانيم امام زمان آن هم با اين قدرتي كه به اذن خدا دارد و واسطه‌ي تمام فيض‌ها هست، در بين ما دارد زندگي مي‌كند، با غم ما غمناك مي‌شود، با شادي مؤمنين شاد مي‌شود و از احوال ما بي‌خبر نيست مایه دلگرمی و آرامش ماست.

اثر دوم این است که، با بودن حضرت و دعاي آن بزرگوار بركات نازل مي‌كند. 

اثر سومش اين است كه ما وقتي ببينيم رهبر ما در بين ما است، اين اثر اجتماعي است. 
فرمانده يك لشگر وقتي در آن لشگر است، آن لشگر نمي‌پاشد. رهبر يك امت مثل يك نخ تسبيح است. اين دانه‌ها را نگه داشته است. باعث انسجام و اتحاد آن گروه است.
در جنگ احد يك شايعه‌اي پخش كردند كه پيغمبر كشته شد. «قُتِلَ محمد» تا اين شايعه پخش شد،آنها که شجاعت لازم را نداشتند، فرار كردند. يك عده به لشگر دشمن پناه بردند. لشگر مسلمين پاشيده شد تا اينكه يك كسي فرياد زد پیامبر زنده است، كه برگشتند. واقعيت همين است. كه رهبر يك امت باعث انسجام و اتحاد اوست و دور او جمع مي‌شوند.
شما نگاه كنيد حضرت امام قبل از انقلاب ولو تبعيد بود، ولي مردم حول محور او جمع بودند و منسجم بودند. اين هم سومين اثر، انسجام و اتحاد يك امت.

چهارمين اثر اين است كه وقتي بدانيم امام ما حي است، هست ولي در حبس غيبت است. . خود امام زمان در نامه‌اش به شيخ مفيد فرمود: «فما يحبسنا عنهم» هيچ چيزي ما را محبوس از مردم نكرده است مگر آن مشكلات و خلاف‌ها و گناهان و ظلم‌ها و .... 
خوب آدم وقتي اين را بداند كه محبوبش آن كسي كه تمام فيض‌ها از او مي‌رسد، در زندان است، و كليد آن زندان هم دست تو است. چه مسؤوليتي بر گردن آدم مي‌آيد؟ 
سعي مي‌كنيم كسب رضايت او كنيم. سعي مي‌كنيم آن چيزي كه او مي‌خواهد مثل او شويم. يعني سبک زندگی خودمان را با او تنظيم كنيم. اين آثار، اميد، دلگرمي، آرامش، نزول بركات، انسجام و اتحاد امت است.
اينها آثار حيّ و حاضر ديدن حجت است.



کپی
لینک اشتراک گذاری

  • 462
  • 0