خوش آمدید

هر روز دقایقی با امام زمان -روز هفتم

روز هفتم :

سه شنبه 99/01/19 (سیزدهم شعبان)

 

برای مشاهده جزئیات اینجا کلیک کنید

روز هفتم : سه شنبه 99/01/19( سیزدهم شعبان)

 

((میثاق‌نامه حضور من در این مسابقه :))

هر روز به اندازه ارادتی که به امام زمان (عج) دارم صلوات می فرستم ...

????????

(( حرف کودکانه))

حرف من با امام زمانم :

امام عزیزم بهت قول میدم هر روز به اندازه‌ای که بتونم برای سلامتیت صلوات بفرستم ....

*********************************************************************************

(( موضوع نقاشی ))

"ویژه کودکان 4 تا 12 سال "

 

فرزند عزیزم به کمک والدین خود .....

کشیدن تصویر امام زمان با چهره نورانی یا سفید که کودکان را نوازش می کند

**********************************************************************************

 (( مطلب کوتاه ))

"ویژه نوجوانان تا بزرگسالان 12 سال به بالا"

هر روز دقایقی با امام زمان (عج)

 

به قلم : حجت الاسلام و المسلمین زاهددوست  امام جمعه بخش دلوار

"بسم الله الرحمن الرحيم"

باسلام و درود به ساحت مقدس ولی عصر (ارواحنا فداه)

يکي از وظايف مهم شیعیان و منتظران امام زمان (عج) "تجديد عهد و میثاق روزانه" با امام زمان عليه السلام است. اين يکي از مهم ترين وظايف يک منتظر است.

در قرآن کریم خداوند متعال سخن از يک عهدي به ميان آورده است «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي ءَادَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبينٌ» (يس/60) انسان‌ها مگر من با شما عهدي نکرده بودم که شيطان را تبعيت نکنيد بندگي نکنيد از من بندگي بکنيد صراط مستقيم اين است.عهدي که در اين جا به آن اشاره شده اين است که در صراط مستقيم بندگي قرار بگيريد تمام هدف از خلقت ما چیزی جزء پافشاري بر این عهد نیست اینکه انسان پای همین عهد بندگی بایستد و در امتحان‌هاي مختلف خودشان را نسبت به اين عهد وفادار نشان بدهند.ولي اين توحيد و بندگي که محور دين است بايد تحت ولايت، مراقبت و نظارت يک رهبر الهي از طرف خداوند باشد و الا به انحراف کشيده مي‌شود کما اين که در طول تاريخ خيلي از فرقه‌هايي بودند که ادعاي دين داري و خدا پرستي داشتند اما چون تحت رهبري الهي نبودند به انحراف کشيده شدند الآن هم مثلا وهابي‌هاي تکفيري چون تحت ولايت و رهبری الهی نيستند می بینیم چه جنايتي دارند انجام مي‌دهند.

بنابراین آن عهدی که در آیه مذکور به آن اشاره شده، يک عهد است و آن عهد بندگي به شرط ولايت است لذا در روايات بسيار ذکر شده و حدود هفتاد روایت مرحوم مجلسي در بحار الانوار آورده که آن عهد که خداوند متعال از انسان‌ها گرفته به "عهد ولايت" یعنی همان بندگي زير سايه‌ي معصوم تفسیر شده است.

در این بخش در رابطه با وظايف منتظران مطالب مختصری عرضه می گردد

بنابراین عهدی که در روايات ما مطرح شده همان عهدي است که ما در صراط مستقیم الهی عبوديت داشته باشيم اما تحت ولايت معصوم و با رهبري يک رهبر الهي وَ هُوَ عَهْدِي إِلَيْكَ وَ مِيثَاقِي لَدَيْكَ‏ ... فَأَبْذُلُ نَفْسِي وَ مَالِي وَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ جَمِيعَ مَا خَوَّلَنِي رَبِّي بَيْنَ يَدَيْكَ ‌

که انسان تمام سرمايه‌هاي خودش را تسليم ولي خدا بکند اموال ، علم، قدرت ،آبروي ، فرزندان و خانواده‌ي انسان سرمايه‌هاي اوست باید تمام اين سرمايه‌ها و امکاناتي را که در اختيار او است اگر مي‌خواهد برکت و رشد پيدا کند اين‌ها را تسليم ولي خدا بکند قطعا اگر سرمايه‌هاي زندگی مان را خرج ولي خدا کرديم شکرش را به‌جا آورده‌ايم طبيعتا رشد مي‌کند اين‌ها زياد مي‌شود و الا هدر مي‌روند و خرج شيطان مي‌شوند ..

معروف است در زمان امیرالمومنین(ع) عليه السلام يکي از آقازاده‌هاي آن زمان ، با حضرت بيعت نکرد با امام مجتبي(ع) و امام حسین (ع) هم بيعت نکرد ، گوشه‌ي عافيتي براي خودش طلبيده بود زمان امام سجاد مصادف بود با دو تن از خلفاي اموي که خيلي جنايت کار بودند يکي عبدالملک مروان يکي هم هشام بن عبدالملک که يکي از کارگزاران اين‌ها حجاج بن يوسف معروفي بود که در کوفه حاکم بود و در خونريزي به خصوص نسبت به شيعيان زبان زد بود تا جایی که در تاریخ تا حدود صد و بيست هزار نفر کساني که به دست او کشته شدند نقل شده است.. شب در منزل حجاج بن يوسف را زدند نگهبان رفت دم در ديد همان کسی که با اميرالمومنين امام حسن امام حسين بيعت نکرده بود عهدي نبسته بود آمده دم در گفت من کار ضروري دارم با حاکم گفت اين موقع شب؟ گفت بله خيلي فوري است اين آمد داخل و حجاج در بسترش دراز کشيده بود گفت چه کار داري؟ گفت جناب حاکم من حديثي از پيغمبر را شنيده‌ام که مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً اگر کسي شب بميرد و امام زماني نداشته باشد به مرگ جاهلي مرده من مي‌ترسم امشب بميرم با امام زمانم بيعت نداشته باشم آمدم با شما بيعتي بکنم حجاج همين طور که دراز کشيده بود بلند نشد پايش را از زير آن رو انداز در آورد گفت من حال ندارم بلند شوم با دستم بيعت کنم با پايم بيعت کن کافی است او هم با پاي حجاج بيعت کرد و رفت ...نتیجه اینکه آن کسي که امکانات خودش را خرج ولي خدا نکند بايد ذليلانه اين چنين با پاي شيطان بيعت بکند.

به تعبیر قرآن «فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ» (يونس/32)

بعد از حق چيزي جز ضلالت نيست ..يا امام حق است يا امام باطل يا نور است يا ظلمت غیر از اين نيست..

بنابراین آن عهدي که ما داشتيم آن عهد ولايت که همان عهد بندگي در صراط مستقيم است اين است که تمام سرمايه و امکاناتمان را تسليم او بکنيم و در رضاي او به کار ببريم، که او مي‌خواهد او مي‌پسندد او دستورش را به ما داده ما گفتيم براي اين که بتوانيم پايبند به اين عهد باشيم بتوانيم خودمان را به صورت تام و تمام و در بست در اختيار ولي خدا قرار بدهيم و وفاي به عهدمان بکنيم کارهايي را بايد انجام دهيم يعني مصاديقي دارد

وفاي به عهد يکي‌از مصادیق آن این است که روزانه با حضرت تجديد عهد و میثاق داشته باشيم که بسيار ارزشمند است اینکه انسان اول صبح خود را با يک عهدي شروع بکند يا همان دعاي عهد معروف يا حتی به همان زبان خودماني سلامي بدهد و تجديد عهد بکند

يکي ديگر از مصاديق وفاي به عهد و میثاق با ولي خدا اين است که انسان شبانه روزش در غفلت از او نگذرد. در روايات داریم که امام صادق عليه السلام فرمود: رَحِمَ الله اِنَّ رَحِمَنا حَبسُ نَفسَهُ عَلَينا‌ خدا رحمت کند آن کسي را که خودش را وقف ما اهل بیت بکند.

در اوقات زندگی طوری نباشد که در 24 ساعت شبانه روز يادي از آن امام زمان (ع) که حقیقتا همه‌ي نعمت‌ها از او به ما مي‌رسد نداشته باشيم.

اميرالمومنين عليه السلام :مَنْ أَحَبَّ شَيْئاً لَهِجَ‏ بِذِكْرِهِ‏ اگر کسي چیزی را دوست داشته باشد يادش مي‌کند به زبان مي‌آورد او را نقل مي‌کنند مانند زليخا که خيلي علاقه به يوسف داشت اسم همه چيز را يوسف گذاشته بود مي‌خواست هيچ چيز جز يوسف در ذهنش و زبانش نباشد.... گفت:

آن زليخا از سپندان تا به عود               نام جمله چيز يوسف کرده بود

در سوره‌ي يوسف که به تعبير خود قرآن احسن القصص است ، حضرت يعقوب نماد يک منتظر است، يکي از خصوصيات يعقوب اين بود که با اين که بيست سال يا طبق نقلي چهل سال دچار فراغ يوسف شد اما لحظه‌ای از يادش غفلت نکرد و گذر زمان فراق یوسف را برای او عادی نکرد. برادر‌هاي يوسف که به او جفا کردند و باعث غيبت او شدند دنبال کار و زندگي‌اش يادشان رفتند و غافل شدند ولي حضرت يعقوب اشک چشمش خشک نمي‌شد دائم به ياد او بود «وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِيمٌ» (يونس/84) حتي تعبير قرآن اين است که او نابينا شد از شدت گريه‌اي که در فراق او مي‌کرد .اين يک واقعيتي است که نمي‌شود يک کسي منتظر باشد..بزرگان و علمای دین به ما توصیه کرده اند که شیعه منتظر در 24 ساعت شبانه روز حداقل باید یک ربع تا بیست دقیقه به ياد حضرت باشد و با او درد دلي بکند ، دعاي فرج بخواند و ذکر صلوات را به ایشان هديه کند. 

بايد بدانيم که چه گناهاني باعث مي‌شود که انسان اين قدر غافل مي‌شود از اين گناهان به خدا پناه ببريم در سوره‌ي طه است وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا که خداوند متعال مي‌فرمايد که اگر کسي از ياد من دوري بکند اين دچار معيشت و زندگي تنگ و پر فشار مي‌شود و زندگی براي او آرامش ندارد ممکن است خيلي چيزهايي که آسان کننده‌ي زندگي باشد برايش باشد آسايش داشته باشد ولي قطعا آرامش در زندگي‌اش نيست.

امام صادق عليه السلام فرمود: ‌ذکر ما ذکر خداست . حال اگر کسي از ياد اهل بيت و امام زمان عليه السلام غافل شود زندگي‌ او دچار شدت‌ها و گرفتاري‌هایی مي‌شود که شب و روزش مي‌گذرد ولي در عين حال خودش نمي‌داند چطور عمرش تلف مي‌شود.. بر خلاف آن کسي که در شبانه روز ياد حضرت را در خودش بيشتر بکند قطعا او داراي آرامش است چون ذکر خدا را دارد ثانيا دعاي حضرت شامل حالش است وقتي کسی به ياد او هست او دعاي ويژه در حقش دارد ثالثا وقتي که کسی دائم به ياد امام زمان عليه السلام هست خود اين مانع بسياري از گناهان است آدم وقتي با ياد او هست با ذکر او است خودش را در محضر او مي‌بيند آن وقت حیا می کند گناهي هم بکند معمولا گناه‌ها محصول غفلت ها و فراموشي هاست اگر آدم خودش را به حالت ذکر برساند خود اين مانع بسياري از گناهان مي‌شود.

ان شاءالله سعي بکنيم ياد حضرت را در خودمان بيشتر بکنيم خود اين يکي از موارد و مصاديق وفاي به عهد و میثاق است تا اینکه کم کم در زندگی مان عادي شود و در همه‌ي کارهايمان به ياد او هم باشيم..

اللهم عجل لولیک الفرج         التماس دعا



  • admin
  • سه شنبه 19 فروردين ماه 1399
  • 924
  • 2