هر روز دقایقی با امام زمان -روز چهارم
روز چهارم : شنبه 99/01/16( دهم شعبان)
((میثاقنامه حضور من در این مسابقه :))
هر روز به اندازه ارادتی که به امام زمان (عج) دارم صلوات می فرستم ...
????????
(( حرف کودکانه))
حرف من با امام زمانم :
امام عزیزم بهت قول میدم هر روز به اندازهای که بتونم برای سلامتیت صلوات بفرستم ....
*********************************************************************************
(( موضوع نقاشی ))
"ویژه کودکان 4 تا 12 سال "
فرزند عزیزم به کمک والدین خود .....
می توانید کودکی را در حال نیایش در مسجد جمکران بکشید
**********************************************************************************
(( مطلب کوتاه ))
"ویژه نوجوانان تا بزرگسالان 12 سال به بالا"
هر روز دقایقی با امام زمان (عج)
به قلم : حجت الاسلام و المسلمین زاهددوست امام جمعه بخش دلوار
"بسم الله الرحمن الرحيم"
باسلام و درود به ساحت مقدس ولی عصر (ارواحنا فداه)
يكي ديگر از ويژگيها رحمت واسعه بودن، مهرباني گسترده امام زمان(عج) است.
كه اگر ما اين مهرباني را درست بشناسيم، و بدانيم اين قلب رئوف و چهرهي مهربان چه خصوصيتي دارد و چه رحمتي دارد، هر لحظه آدم لحظهشماري ميكند كه بتواند خودش را به زمان ظهور و در ركاب حضرت برساند.
در زيارت آل ياسين كه يكي از بهترين زيارتهاي حضرت است، و خود حضرت هم توصيه كرده كه اگر خواستيد ما را زيارت كنيد و به ما سلام بدهيد، با اين زيارت ما را زيارت كنيد. در یک فراز اين زيارت ارزشمند يك سلامي به حضرت داده ميشود كه: «السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ» سلام بر تو اي پرچم افراشته، و اي علم لبريز خدا! «وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ» سلام بر تو اي فرياد رس و اي كسي كه رحمت گستردهي پرودرگار هستي.
اصل اين گستردگي رحمت و اين مهرباني بيحد و نهايت، مخصوص همهي ائمه است، اما يك خصوصيتي امام زمان دارد كه ان شاءالله در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد.
متأسفانه يكي از جفاها و ظلمهايي كه به امام زمان(ع) ميشود این است كه متاسفانه برخی چهرهي حضرت را ،در اثر جهالتها و کم معرفتيها يا در اثر غرض ورزيها، چهرهي خشن و سختگیری معرفی کرده اند که نعوذ بالله بعد ظهورش يك شمشيري در دستش هست و جويهاي خون راه مياندازد.
اين نگاه به امام عصر(ع) باعث مي شود كه ميل به ظهور در بعضيها کم شود و حتي دعا براي ظهور هم نكنند. براساس این نگاه بعضيها ميگويند: ما آلوده و گناهكار هستيم. حضرت وقتي ظهور كند، و اینطور برخورد داشته باشد و سختگير باشد، طبيعتاً با ما هم برخورد می كند. پس براي چه دعا كنيم كه بيايد؟
چون گنهكار و آلوده هستيم، جزء ياران حضرت كه نميتوانيم باشيم. بنابراين جايگاه و موقعيت و ارزشي در حكومت و دولت حضرت نخواهيم داشت پس ديگر آمدن و نيامدنش براي ما تفاوتی ندارد. اين نگاه خيلي نگاه اشتباه و غلطی است.
البته سختگيري حضرت براي مردم نيست بلکه براي يك عده معاند، لجوج، عنود است كه با وجود اينكه حجت بر آنها تمام شده و همه گونه دلايل و براهن براي آنها آورده ميشود كه حقيقت را بفهمند،اما به فهم نرسیدند. و الا بقيهي مردم، حتي آنهايي كه گناهاني داشتند، آلودگيها و اشتباهات و خطاهايي نیز داشتند، با همهي آنها با رأفت و رحمت برخورد خواهد شد و به گونهاي كه انسان از اين رأفت شرمنده ميشود.
مرحوم آيت الله بهاءالديني يك تشرفي خدمت امام زمان (ع) داشت كه به قول خودشان : حضرت سلامي به من كرد من كه هشتاد سال از خدا عمر گرفته بودم، چنين سلام به اين مهرباني و لطافت نشنيده بودم. اصلاً نفهميدم كه جواب سلام حضرت را چگونه دادم.
اولاً ما عرض كرديم كه همهي اهلبيت معدن رحمت خدا بودند كه در زيارت جامعهي كبيره «معدن الرحمة» يكي از فضيلتهايشان ذكر شده است. يعني اينكه تمام رحمت خدا، كه به عوالم پايين ميرسد، از كانال اهلبيت ميرسد و بعد آنها تقسيم ميكنند.
در يك روايتي هست كه خداي متعال فرمود: رحمت من صد جزء است كه يك جز از آن صد جز رحمت خدا به عالم دنيا نازل شده است. 99 جز از آن گنجايش ندارد كه در عالم دنيا نازل شود.، از اول تاريخ تا قيامت، هرچه محبت و مهرباني در اين عالم هست، محبت بين پدر و مادر و فرزندان،همسر، برادر و خواهر با همديگر، ارحام، فاميلها، دوستان، حتی محبت بين حيوانات، محصول يك جزء از آن صد جزء رحمت خداست.
تمام اين صد جز رحمت خدا را اهلبيت گرفتند. چون معدن رحمت هستند. چون آنها در دنيا و آخرت اين رحمت را ميگيرند و تقسيم ميكنند.
اينكه ما ميگوييم: اهلبيت معدن رحمت و واسطهي رحمت هستند، واسطه به اين معنا كه خودشان اول مهربان هستند. خودشان اينقدر ظرفيت دارند كه همهي آن رحمت را جذب كنند، و اينگونه ميشود كه آنها معدن رحمت ميشوند.
محبت اهلبيت كه معدن رحمت خدا بودند، محبت الهي است چون صد جزء رحمت خدا را گرفتند. همهجا برقرار است و براي همه برقرار است. رحمة للعالمين هستند. رحمت واسعه هستند.طبيعي است در عين حال كه رحمت واسعه و گسترده براي همه هستند، در عين حال براي يك عده يك رحمت ويژهاي و مهرباني خاصي هستند. آن كساني كه تبعيت خاص از آنها دارند، طبيعي است كه يك عنايت خاص هم به اينها بشود. آن معلمي كه در كلاس ميآيد و درس ميدهد براي همه حتی بچه های بازیگوش درس ميدهد. اما طبيعي است آن شاگرد اول زحمتكش بهرهي بيشتري ميبرد. اين مربوط به خود آن شاگرد است. و الا آن استاد علمش را در اختيار همه ميگذارد.
در يك روايت آمده است كه انوار بقيهي معصومين علاوه بر پنج تن به حضرت آدم تا حضرت مهدي(ع) نشان داده است كه حضرت آدم ديد نور مقدس، امام زمان (ع)، مردي است كهنسال كه عمر طولاني دارد، «كَمَا يَزْهَرُ كَوْكَبُ الصُّبْح» (بحارالانوار/ج21/ص311) نور او مثل ستارهي صبح بين انوار معصومين ميدرخشد.
خداوند به حضرت آدم ميفرمايد: «وَ بِعَبْدِي هَذَا السَّعِيد» با اين بندهي سعادتمندم امام زمان(ع) «أَفُكُّ عَنْ عِبَادِيَ الْأَغْلَال» غل و زنجيرها را از بندگانم برميدارم. «وَ أَضَعُ عَنْهُمُ الْآصَار» بارهاي گران سنگ و سنگين را كه كمرشان را خم كرده بود، با او برميدارم.
«وَ أَمْلَأُ أَرْضِي بِهِ حَنَاناً وَ رَأْفَةً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ مِنْ قَبْلِهِ قَسْوَةً وَ قَشْعَرِيَّةً وَ جَوْراً» من اين زمين را با اين بندهي خودم كه آخرين امام و آخرين هادي و رهبر است، پر از عدالت و رأفت و رحمت و مهرباني ميكنم. يعني فقط حضرت عدالت را گسترش نميدهد. رأفت و مهرباني را هم گسترش ميدهد.
طبیعی است حضرت كه رحمت و مهرباني و رأفت را گسترش ميدهد ، در بستر عدالت است. وقتي عدالت گسترش پيدا كند، آنوقت مهربانيها ظهور پيدا ميكند. همه با همديگر مهربان ميشوند و اين عدالت است كه باعث ميشود انقلابي نه فقط در بيرون مردم، در دلهاي و افكار مردم رخ ميدهد.
اينكه در اين روايت خداي متعال ميفرمايد: اين بندهي من خواهد آمد و غل و زنجيرها را برميدارد، اين غل و زنجيرها، غل و زنجيرهاي مادي نيست كه به دست و پا بسته باشد. اين غل و زنجيرها همان است كه در قرآن کریم آمده كه در رابطه با هدف پيغمبر فرمود:
«وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِم» (اعراف/157) پيغمبر آمده كه زنجيرها را از مردم بردارد. اين غل و زنجيرها آن افكار شرك آلود، افكار جاهلي، آداب و رسوم غلط، سنتهاي خرافاتي است كه مانع رشدشان است.
دنباله این مبحث در روز بعدی ....